27Oct2011
Tiedätkö Richard Bransonin? Kukapa ei tietäisi! Brittiläinen liikemies on todellinen yrittäjyyden ruumiillistuma. Tämä kuusikymppinen britti aloitteli bisneksiään noin 40 vuotta sitten omalla lehdellä ja postimyyntilevy-yhtiöllä, joka kasvoi myöhemmin levykauppaketjuksi nimeltä Virgin Megastores. Bransonin imperiumi on nykyisin valtava: lentomatkailua, avaruusmatkailua, junaliikennettä, terveydenhuoltoa, rahoitusta, F1-talli, viihdettä jne. Surkeasta koulumenestyksestään huolimatta on Branson Forbesin mukaan hankkinut itselleen muhkean, yli neljän miljardin dollarin varallisuuden yrittäjyydellä. Yhtenä menestyksen avaimena hän pitää hyvää johtamista. Kun hän avaa johtamisfilosofiaansa hiukan enemmän, niin valtavan menestyksen takana paljastuvatkin pehmeät arvot. Bransonin mukaan johtajan tulee olla erittäin hyvä ylistämään ihmisiä. Hän ei usko kiukutteluun, maltin menettämiseen ja arvosteluun. Päinvastoin. Yleensä ihmiset tietävät tehneensä väärin eivätkä tarvitse siinä lainkaan johtajansa apua. Kollegoita tulisi sen sijaan avoimesti ylistää, koska silloin he kukoistavat. Jos hommat eivät työntekijältä oikein tahdo luonnistua, niin etsi ensiksi yrityksen sisältä sopivampia työtehtäviä hänelle. Älä ole heti potkimassa pellolle. Olen samaa mieltä Bransonin kanssa. Ulkoiset palkkiot ja tunnukset toimivat. Yksistään pelkkä sisäinen tuli riittää vain harvalle meistä. Tarvitsemme tunnustusta, huomiointia ja arvostusta. Vaikka henkilön ego olisi kuinka pieni tahansa, niin silti arvostuksen antaminen ja huomioiminen virkistää. Asialla on toinenkin puoli. Jos meitä pidetään itsestään selvyyksinä eikä meille osoiteta mitään arvostusta, niin lopulta epäitsekkäinkin meistä tuntee pettymystä sisimmässään. Ulkoinen tunnustus ja ihmisten arvostava huomio tuskin on kovin monen kohdalla pääasiallinen syy tehdä jotakin, mutta huomiointi toisten taholta on kuin kaataisi bensaa intohimon liekkiin. Teatterinäyttelijällä on työhönsä varmasti vahva sisäinen intohimo. Mutta ajattele näyttelijä ilman aplodeja. Opettaja tekee työtään varmasti kutsumuksesta. Mutta ajattele opettaja, jonka työtä oppilaat eivät arvosta ja jota vanhemmat jopa moittivat. Muusikko nauttii työstään. Mutta hän nauttii myös aplodeistaan. Myös rahallisissa palkkioissa on paljolti kyse arvostuksen periaatteesta. Yksistään rahalliset palkkiot vinouttavat työn luonteen. Ihmiset pyrkivät tekemään rahallisten palkkioiden ohjauksessa mahdollisimman vähän saadakseen mahdollisimman paljon. Sisäinen intohimo ja motivaatio ovat siksi todella tärkeitä. Mutta ulkoisissa palkkioissa on kyse paljon enemmästä kuin rahasta. Ulkoiset palkkiot viestivät siitä, että työntekijän ponnistuksia on arvostettu ja ne eivät ole jääneet huomioimatta. Bonukset hyvistä suorituksista koskettavat työntekijää aidosti. Kun nykyisin paljon puhutaan sisäisen motivaation merkityksestä, ei kuitenkaan tulisi unohtaa, että ulkoiset bonukset ovat oikeasti enemmän kuin vain rahaa. Ne ovat yritykseltä mitä tärkein tapa viestiä arvostuksesta työntekijää kohtaan. Jaa runsaasti ylistystä. Älä pihtaile kiittämisessä. Silloin alaisesi kukoistavat. Anna rohkeasti ulkoisia bonuksia. Palkitse rahallisesti. Se ei ole lyhytnäköistä, sillä se ei kosketa ainoastaan työntekijää ulkoisesti – se koskettaa myös sisäisesti. Arvostuksen antaminen koskettaa sydäntä. Sydänten koskettaminen on tärkeää. Me kaikki haluamme, että meidän sydäntämme kosketetaan. Sinä joka kosketat, sinä olet johtaja. Muista siis huomioida ja arvostaa. P.S. Richard Branson vierailee Suomess Nordic Business Forum 2012 -seminaarissa 20.9. – 21.9. Lisätietoja seminaarista löydät täältä >>