Blog Blogi

Kuukauden ajatus

Alla olevassa videossa John Paul Mitchell Systemsin perustaja multimiljardööri John Paul DeJoria sanoo osuvasti: “Succesful people do all the things unsuccesful people don’t want to do.” Mikä on mielestäsi yleisin tällainen asia liike-elämässä? Omien havaintojeni pohjalta voin sanoa, että mielestäni se on myynti. Samaan viittaa myös videossa John Paul. Kovin monen menestyvän yrittäjän muista räpiköijistä erottaa juuri tämä tekijä. Menestyvä yrittäjä tekee varsinkin alkuvaiheessa ahkerasti myyntiä, kun taas moni menestymätön yrittäjä välttelee sitä. John Paul DeJoria jatkaa pilke silmäkulmassa, että hän olisi valmis vaikka maksamaan siitä, että saisi lapsilleen mahdollisuuden oppia ovelta ovelle myyntiä. Niin arvokas asia se oli John Paulille itselleen hänen urallaan ja elämässään. Moni ajattelee, että myynnin voi ulkoistaa. ”Haluan keskittyä niihin asioihin, joista pidän.” Monesti ne ovat asioita, joissa ei tarvitse poistua omalta mukavuusalueelta ja kohdata kieltäytymisiä, mm. ideointia, suunnittelua, tiimiytymistä ja kehitystyötä. Tärkeää, mutta bullshit! Herätys! Ihminen ei ole onnellinen vain tehdessään strategiatyötä ja saadessaan taputusta pään päälle. Ainakin itse tulen onnelliseksi myös itseni ylittämisestä, kasvamisesta ja voidessani auttaa jotakuta. Sitä kaikkea myynti parhaimmillaan on. Myynti on liiketoimintasi ja koko yhteiskunnan käynnissä pitävä voima. Ilman sitä kukaan ei myöskään pääse käsiksi siihen arvoon, jota heille tuotat. Ilman myyntiä liiketoimintasi ei kannata ja siten loppuu. Professori Alf Rehn kertoo kirjassaan Vaaralliset ideat osuvasti, että sparratessaan ihmisten liikeideoita hän on huomannut, että lähes kaikissa hänen lukemissaan liiketoimintasuunnitelmissa ja -luonnoksissa puhutaan vain mieluisista jutuista, kuten tuotekehityksestä ja strategiasta. Juuri koskaan siellä ei mainita myyntiä ja siitä kysyttäessä ajatellaan, että kyllä sen myynnin voi tehdä joku muu. Rehn toteaa, että tällöin kuitenkin valtava osa luovuudesta jää käyttämättä. Kannattaa muistaa, että useimmiten paras mahdollinen myyjä on yrittäjä itse. Myynnissä voi myös kehittyä uskomattomalla tavalla. Ja kun siinä pääsee vauhtiin, siitä useimmiten todella pitää. Näet tuottamasi arvon siirtyvän asiakkaille käyttöön. Monesti yrityksen avainpelaajan (useimmiten perustaja) kannattaisi antaa jopa toimitusjohtajan paperityöt ja hallinto on muiden tehtäväksi, kuin itse liiketoiminnan luominen ja ihmisten johtaminen. Kuulin arvostamaltani vanhemmalta yrittäjältä, että hänelle on tullut työhön henkilö vastaamaan myynnistä, joka halusi ehdottomasti tittelikseen ”markkinoinnin suunnittelija”. Mitä tämä mielestäsi kertoo? Unohda onnellisuuskonsultti, joka kehottaa tekemään vain asioita, joista pidät. Lykätty tarpeentyydytys ja mukavuusalueen laajentaminen ovat rautaa. Ne ovat myös todellista luovuutta. Mukavuusalueelta ulos! Tunnet eläväsi, kehityt, olet onnellisempi ja missiosi tulee toteutetuksi!

Recommend

What is new

World map with lights - a list of 4 business trends for 2025
Blog

4 Business Trends Every Leader Should Know in 2025

Before looking forward to this year, we should take a moment to reflect on last year. What were some of the top things that happened in 2024? Climate crisis intensified: 2024 was the hottest year on record Elections worldwide: Around […]

Leader's Digest blog - December 2024 on the theme of professional development insights
Blog Leader's Digest

Leader’s Digest | December 2024

Welcome to the December 2024 edition of the Leader’s Digest, your monthly compass for navigating the world of business leadership. In this issue, we’ll dive into the topic of professional and personal development. Contents 8 Powerful Tips for Personal Growth […]